CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, February 26, 2011

sama tapi tak serupa??

Bismillahirrahmanirrahim...


home sweet home~~..ermm, tgh duduk2, rehat jap wat asgnment ni..tibe2 boleh plak fikiran ni melayang, fikir benda lain...
agak2nye apa beza kita memaafkan tetapi tidak melupakan?? maknenye kite maafkan orang tu, tapi tak ikhlas ke? ataupun, kita memaafkan sekadar di mulut, tapi di hati tidak, itu bermakna kita pendendam ke? pastu bile kat depan org tu, kita hepi je, macam xde pape berlaku..tapi dalam hati ni sakitnya hanya Allah yang tahu..
ntahlah..hati ni kadang2 susah nak faham..sometimes kita rasa mcm dah maafkan org tu, tp dlm masa yg sama, kita xboleh lupe langsung apa yg dia dah buat kat kita..sakit hati, pedih, berdarah, menanah suma ada..itu maknenye kita ni hipokrit, kita ni jahat ke?
ermm..bile jadi pape, biela lagi suke mengambil langkah berdiam diri..tapi tipu la kalo biela cakap xmarah, xsedih ke ape kan..time solat, bace Quran ke, siap nangis2 dasyat, menitik2 airmata kot..kita slalu dengar org cakap "LUAHKAN!~"..crita pada kawan, boleh kurangkan beban..tapi buat apa kita nak crite kalau kawan2 kita xdpt membantu and benda tu takkan setel pn..last2 nanti wat dosa kering je..lagipun xbaik membuka aib org lain kan..


jika kita menjaga aib org, Allah akan menjaga aib kita dengan sebaik-baiknya..


anis said : hidup bukan ntuk membenci...well, we forgive, doesnt mean that we forget.. haruslah, luka yang ada di situ.. but, we do learn how to forgive.. dan ia memberi ruang kepada hati untuk menerima, mengikhlaskan diri.. kerana mungkin sahaja suatu hari nanti, kita melakukan kesilapan, andainya.. dan kita juga memerlukan kemaafan.. dan kita tidak mengulangi kesalahan, kerana kita tahu, dia akan mengingatinya meski setelah memaafkan kita..


kadang2 hati ni rasa letih ya amat..
nak memandang muka2 mereka pun rasa xmampu..bukannya membenci mereka..tapi benci apa yg mereka lakukan..rasa pedih je hati ni..n kdg2 rasa teruk plak diri ni bile kita mempunyai perasaan yg sebegitu..
subhanallah..istighfarlah wahai qolbi..ujian sebagai kifarah dosa..berdoalah kepadaNya, yg MAHA MENYEMBUHKAN itu..insyaAllah..moga dipermudahkan jalan..~..
apa yang biela tahu, semua benda yg berlaku ni ada hikmahnya..dan untuk menyembuhkan luka tu, masa akan memainkan peranan..setahun, dua tahun, 5 tahun, 10 tahun?? Allahualam..
yg pentingnya, dalam hal yang sebegini, biela lebih suka memilih jalan "mengadu dan merintih kepada Allah"...setiap luka, ada harganya...semoga hati ini ditarbiyyahkan olehNya..insyaAllah....~

2 comments:

Zaujah Umar Hamzah said...

insyaAllah yang..
BerTABAHlah...
ketabahan kita takkan disiakan oleh Allah, Maha Mendengar rintihan hamba2nya...
jangan risau, hidup kat dunia ni sekejap je, nak sakit2 hati ke, sakit2 badan ke, sekejap je...
dan berSABARlah dalam rangka masa yang sekejap ini..
ayuh bertabah!!!!

hALawATuL iMaN said...

shukran jazilan sayang..
kadang2 hati ni rasa letih ya amat..
nak memandang muka2 mereka pun rasa xmampu..bukannya membenci mereka..tapi benci apa yg mereka lakukan..rasa pedih je hati ni..n kdg2 rasa teruk plak diri ni bile kita mempunyai perasaan yg sebegitu..
subhanallah..istighfarlah wahai qolbi..ujian sebagai kifarah dosa..berdoalah kepadaNya, yg MAHA MENYEMBUHKAN itu..insyaAllah..moga dipermudahkan jalan..~