CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, May 31, 2011

sumbangsih~ =)

Bismillahirrahmanirrahim....


ari ni nk share lagu lagi..tajuk die Sumbangsih oleh kumpulan Soutul Jihad...biela penah bawak lagu ni time Festival Nasyid Form 2 dlu..hehe...ni ade satu video dari ITQAN..Institut Tahfiz Al-Quran Negeri Sembilan..budak2 tahfiz yg nyanyi..best2!! teringat plak zaman2 nasyid kat skola dlu..jom dengar...hehe =)


video


kalo nak download lagu ni versi asal, boleh click je kat sini...hehe~


Saturday, May 28, 2011

..rapuh by opick...~~

Bismillahirrahmanirrahim...


dok malam2 dgr lagu ni ulang2 kali..insaf weyh..hukhuk...=(


maafkanlah bila hati...
tak sempurna mencintaiMu...='(

saya nak cintakan Allah!!~


bile bace kisah2 para sahabat..trase sangat mengagumi mereka..
contohnye seperti Saidina Umar Al-Khatab..
dahulunya beliau seorang yg sgt zholim! membunuh anak sendiri, minum arak berjudi..
die juga yg dah membutakan mata hambanya iaitu Zinnirah dgn besi panas sbb Zinnirah ni masuk Islam..sangatlah jahat Saidina Umar ni..
tapi bile die masuk Islam, die boleh jadi sebaik2 umat..
sehinggakan Rasululluh berkata "jika ada lagi nabi selepas aku, maka dialah Umar Al-Khatab!"~
subhanallah...sangat kagum..macam mane nk jadi mcm tu yer??
sejahat2 dan sehina2 biela ni, serius biela rasa nk berubah..nak jadi baik..huhu ='(
rakan2..tolong bantu, tegur saya ni...
tolong bawak saya yg lemah ni...=;(
yup! saya memang teruk, jahat, hina..
dan adalah lebih baik saya merendahkan, meletakkan diri saya sebawah-bawahnya supaya saya sentiasa beringat, berusaha pertingkatkan iman dalam diri, berusaha utk berubah jadi baik..
daripada saya menyombong, meninggi diri, prasan bagus, perfect..
dan dah merasa diri ni cukup dgn amal yg ada, lalu timbulkan rasa riak dlm diri..padahal amal ibadah yg kita buat tu xdipandang Allah langsung!!~~..nauzubillah~
so rakan2..tolong guide saya yer..~


Wednesday, May 25, 2011

serius!~

Serius,
Melalui hidup-hidup ini dengan bahagia sesungguhnya,
Bersama sahabat-sahabat di sisi,
Nyata,
kehadiran kalian,
membuatkan diri ini lebih gembira dan tenang!

“NikmatKu yang mana telah kau dustakan?”

Alhamdulillah! dan telah aku bersyukur denganMu ya ALLAH =)

Rasullulah pernah bersabda:
"Jagalah perasaanku dalam berurusan dengan para sahabatku. Janganlah pula pada Hari Kiamat nanti mereka akan menuntut di atas apa-apa kezaliman yang tidak mungkin dapat diampunkan."

Sunday, May 22, 2011

Ya Allah..=')

Ya ALLAH,
Kau ikat kan lah hatinya dengan hatiku,
Kau simpul matikan perasaannya terhadapku,
agar tidak berbolak-balik pada insan yang lainnya.
Namun jangan Kau cabut rasa cintanya terhadapMU,
jika ketika ini dia mencintaiku.

Ya ALLAH,
lembutkan lah hatinya untuk menerimaku seadanya
dan kuatkan lah jiwanya untuk berhadapan serta melayani kerenahku.

Ya ALLAH,
Kau tarbiyahkan lah dia agar menjadi yang terbaik untukku,
dan begitu jua dengan diriku.
amin Ya Rabbi =')


ibbadurrahman..hamba Allah~

surah Al-Furqan ayat 63
siapa hamba-hamba Allah yang sebenar?
kita semua  ni lah.
yang mai masjid, yang TAK mai masjid.
yang sembahyang, yang TAK sembahyang,
semua duk claim dia hamba ALLAH.
jadi, siapa sebenar hamba ALLAH ni?
menurut ayat ni, ibbadurahman ni ialah: 
i) yang berjalan di atas muka bumi dengan tawaduq
kalau betul dia hamba ALLAH, TAK ada sombong duk berjalan atas muka bumi ni. TAK terlintas sedikit pun sombong di hati, rasa diri dia besaq, alim, berilmu. semua benda ni TAK ada. Tengok orang, simpan dalam diri, ingat dalam hati, "orang ni lebih baik daripada aku". tengok semut pun rasa semut lagi mulia. sebab semut TAK buat dosa nak banding dengan diri sendiri. dia ni TAK ada cara jalan berlenggang-lenggang. lebih-lebih lagi kalu nak dengar dia cakap besar, menghina orang, jauh sekali TAK. mai duk rasa, SIAPA dia duk nak menghina orang nih. sedangkan dia pun TAK tau esok nak mati macam mana. entah-entah orang yang dia hina tu mati lagi mulia di sisi ALLAH.


ii) apabila orang jahil berkata fitnah kepada dirinya, dia membalas dengan ucapan selamat.
orang jahil ni apa depa tau hakikat diri kita? biaq depa nak kata apa pun. orang yang jenis ibbadurahman ni, jenis jawab balik TAK sekali-kali. duk nak bagi perjelasan pun TAK guna. last-last dia cakap selamat jer kat siapa yang duk kata kat dia tu. bagi dia, ALLAH tau pun dah cukup. manusia ni, jenis duk mengata orang tu jahat ni, dia tu bukan baik setara mana pun. orang yang duk kena kata jahat tu, bukan nya jahat setara mana pun. kita ni nak mengata orang tu jahat, kita tau ker apa yang dia duk buat 24jam? tau ker amalan dia? betul ke kita tau dia ni jahat? weihh, manusia mana bleh tahu tentang manusia lain. yang bleh tau cuma ALLAH s.w.t. manusia ni sifat dia memang suka hukum orang. buruk sangka kat orang. nak rasa diri tu lebih baik daripada orang. aishhh!


iii) sujud bermunajat di malam hari
waktu orang tidoq, dia sujud dan qiamulail malam hari. kalau betul dia hamba ALLAH, dia TAK tunjuk. Dia dengan Tuhan jer. Biaq pi manusia nak kata apa. yang penting dia dengan Tuhan nombor satu. Orang yang duk cerca, maki dia, depa duk tidoq. dia yang kena cerca maki ni, dia yang kena bangun bertahajud. mana ada orang tau dia duk bangun pukul 2-3 pagi, tapi yang orang tau, nak cerca maki dia nih. tapi orang jenis ibbadurahman ni, jenis xpa, asal Tuhan tau cukup!


iv) jaga kehormatan
maksudnya, duk dengaq orang mengumpat, buat cerita. dia pi jalan, buang! TAK masuk campur sebab nak jaga maruah. kalu dia pun duk pi nak ya, menambah2 plak, dengan dia-dia pun rosak sekali. jenis yang ibbadurahman ni, bila dengaq cerita TAK elok nih, dia soal balik: hangpa tau ka bnda ni benda betul ke dak? ke dengaq2 orang kata jer? ha, xapa lah, aku TAK mau masuk campuq!
kita ni duk rosak dalam masyarakat ni sebab duk reka cerita lah. sorang buat cerita, 5 orang dengaq. 5 orang buat cerita, 10 orang dengaq. last-last satu kampung tau! check2 balik, asal-asal TAK betul pun cerita tu tapi seorang dah terkorban sebab fitnah!

ayat 63 surah Al-Furqan ni biaq jadi cermin kat kita. Ada TAK ciri-ciri ni? kalu TAK ada, kunci mulut! Tok sah duk HINA ORANG. kita sendiri pun sangat hina!

***********
hah~
banyak lagi sebenarnyer point dia mcm mana nak jadi ibbadurahman ni,
dengar ustaz syamsuri ceramah ni,
berdeshum kena sebijik-sebijik atas kepala!
aishhhh~
dah, biela nak jadi ibbadurahman!


huh~
best nyer syurga!
kalu lah biela nampak syurga depan mata nih,
mesti biela dah TAK heran dah benda2 atas dunia nih!
please.please.please.
nak pergi syurga sekarang.
benci dengan dunia yang penuh tipu daya nih!
satu benda pun TAK betul.
yang duk agung-agung sangat makhluk dunia ni apesal?
ishhhh!

kredit : Kak Zura~

exam oh exam~


oihoiiiii exam!!~
ko jangan nak kuar soalan pelik-pelik!
huh~
kalu ko kuar soalan pelik-pelik,
aku tulis jeh:
"fas alu~ ahlazzikri inkuntum la ta'lamun" (surah An-Nahl: 43)
jawapan aku ni betul ohkai!
kalu korang tanda salah,
haaa...aku xtau! korang tanggung sendirikk~

di minggu yang sebelum exam..lalalala~
encik kazen tanye   :  biela...kalu study pun main-main, nanti nak jadi apa ni?
jawapan yang haku dah bagi:
emm, xtahu la ..biela main-main ye? tak punn~
jawapan yang haku nak bagi sebenarnya:
hah, nak jadi apa ko tanye?!
haku nak jadi PENYANGAK arr,
nnt senang sikit nak bunuh orang TAK setia!  mcm ko tuh..
die skali pn kot~
sebab tu haku malas belajor!
huh~ 


Saturday, May 21, 2011


kita akan dapat apa yang kita nak...
setelah keinginan kita sama dengan keinginan Allah..

any doubt???
=)


Thursday, May 19, 2011



subhanallah....
susahnya nak bermujahadah...
istiqomah dalam menjaga dan mendidik hati ni...
i'll try...insyaAllah...
moga terselit hikmah di sebalik kesabaran ini...
wallahualam...~


Tuesday, May 17, 2011

huaaa..xlalu den nak makan!~

Bismillahirrahmanirrahim...


" salam wbt..biela, jom dating!!~"
" aip, g mane??"
"mane2 jelah..makan2..awok tetapkan tempat...dlm setengah jam lg kite kuar..nk ngaji jap..stress la weyh~"
"ok2..insyaAllah..=)"


dah lame xkuor berdating ngn anis..biela dok umah selama seminggu lebih sebenarnye...xtaula cm stress lak kt hostel ni..so, dok umah la tempat paling rilek skali kn?? even penat wat keje umah dari pagi smpai ke malam xhbs2, xtrase penat pun..penat lagi nak bermujahadah jaga hati ni..huhu~


ok laaa...so, tadi kami p jusco!! hehe..jauhnye lah nk g makan...duduk2 makan2, anis cite pasal kawen plak!!~ aishhh...terus letak sudu, xlalu nak makan..hakhak!~


kalo kate nak kawin ujung taun depan boleh tak??? hakhak!~ oi2 biela..org nk kawen tu kalo dh ade calon...ko tu xde lagi..jangan nk melalut sgt eh!~ 
hakhak...tapi siyes!! kalo ujung taun depan awak xminang saya, saya nak g jauh2 bawak diri smbung blaja....hukhuk!~


and sebagai sorg pempuan, dah seharusnya biela nk mencari seorg yg lebih berilmu dari biela...org yg boleh menerangkan biela tentang Allah, tentang syurga..yup!! nak sgt mencari org yg boleh bimbing biela..taknak la org yg biela plak kena bawak die!~ bukanlah biela memandang rendah or memilih sgt..tak2!~
tapi lebih baik jika kite memilih org yg sebegitu..biela ni dahla xbape nk berilmu sgt..so, dah tentula nk cari org yg lebih berilmu dri biela..huhu...bukannya ape..pada biela, sebagai ketua family, seharusnye si suami lebih banyak ilmu dri si isteri..lagipun, risau jugak kalo biela yg lebih arif pasal agama n biela yg kena bimbing si lelaki, takut biela kurang rasa hormat pada lelaki tu...hu..tamo la cmtu kan...~


insyaAllah..tak kisahla siapa pun awak..tapi saya yakin awak sedang mencari ilmu utk didik saya jugak kan?? ameen~


Thursday, May 5, 2011

zina hati~~

Bismillahirrahmanirrahim....


subhanallah...tibe2 rase terkesima..zina tangan, zina nafsu, zina kaki, zina mata ke ape...
insyaAllah sume tu biela boleh elakkan... tapi zina hati????
rase berdosa je kalo suke or rasa rindu kat org lelaki yg bukan muhrim kite..
perasaan tu fitrah, tapi kalo dah disalah ertikan boleh membawa fitnah!!
nauzubillahimin zalik...
insyaAllah, biela akan jaga hati ni selagi boleh...
tamo ade perasaan kat manusia selagi xde ikatan yg sah...
kalo nak layan nafsu, nak layan jiwang2 ni mmg la best kan...
tp impak nye tu...huhu..bnyk negatif than positif~
insyaAllah biela akan elakkan benda2 cmni...
lagipun biela belum layak lagi nak cintakan manusia selagi belum betul2 cintakan Allah!!! =)
nak penuhi hati ni dgn cinta Allah dlu..
dan moga Allah akan temukan dgn makhluk yg mencintai Dia jugak! =)
ameen~~