CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, January 25, 2011

..tersenyumlah...~

Bismillahirrahmanirrahim...


10.44 pm...
nenda...tgh menangis ni..saya letih..saya penat dgn rasa mcm ni..saya tak larat, saya dah tak kuat dah nak hadapi..ya Allah..damaikanlah hati hambaMu ini ya Allah..


10.55 pm...
sabarlah cucunda..berzikir banyak2..mmg perit dan pedih je rasa kan..tapi tiada penawar lain selain jiwa digenggamNya..nenda pn tak tahu macam mane keadaan nenda kalau berhadapan dgn situasi mcm tu..mesti rase mcm cucunda jugak..menangislah cucunda..lepaskan..semoga itu mententeramkanmu...


Imam Ibnu Athaillah, seorang tokoh tasawwuf Islam bertaraf dunia pernah mengatakan.."sesungguhnya cinta sejati itu menyembuhkan, tidak menyakitkan..manakala cinta yang menyakitkan itu sebenarnya adalah PENYAKIT yang harus kau buang.." beliau mengatakan la yukhriju asy syahwata illa khaufun muz'iju  aw syauqun muqlizun! Ertinya, tidak ada yang dapat mengusir syahwat atau kecintaan pada kesenangan duniawi selain rasa takut kepada Allah yang menggetarkan hati atau rasa rindu kepada Allah yang membuat hati merana..


cuba kita resapi baik-baik kata-kata ulama' besar dari Iskandaria tersebut..kecintaanmu pada manusia itu adalah syahwat. hampir semua orang jatuh cinta itu merasakan apa yang kau rasakan. Dan perasaan itu tidak boleh kau keluarkan, kau usir dari hatimu kecuali jika kau memiliki dua hal, yakni :

  • Pertama, rasa cinta kepada Allah yang sangat luar biasa yang menggetarkan hatimu, sehingga ketika yang ada di hatimu hanyalah ALLAH, cinta kpd yang lain akan dengan sendirinya menjadi kecil dan terusir..
  • Kedua, rasa rindu kpd ALLAH yg amat dasyat sampai hatimu rasa merana. jika kau merasa merana kerana rindu kpd ALLAH, kau tidak mungkin merana kerana rindu pada yg lain..jika kau sibuk memikirkan ALLAH, kau tidak akan sibuk memikirkan yang lain..
kerana hatimu miskin cinta dan rindu kepada Allah, jadinya kau dijajah rasa rindu dan cinta pada yang lain yang menyakitkan...
subhanallah....

ya Allah, penuhilah hatiku ini dengan rasa cinta kepadaMu dan RasulMu ya Allah..

dan pesanan kepada diri yang lemah ini..
sabarlah..mintalah kepada Allah..menangislah dalam sujudmu..letakkan harapan, keyakinan kepadaNya..ubat hati dengan zikrullah..lepaskanlah segala rasa hati itu kepada Allah..rendahkanlah dirimu serendah-rendahnya di hadapan Allah..percaya janji-janjiNya..semoga dirimu diberikan ketenangan hati, kedamaian jiwa, dilapangkan dada dan disembuhkan hati..sesungguhnya Allah itu merasa malu untuk menolak permintaan orang yang menadah tangan kepadaNya..insyaAllah..
tersenyumlah menerima ujian ini..kerana ujian ini adalah sebagai tanda sayang Allah kepada kita..
alhamdulillah..walaupn td mata dah agak sembab, tapi sudah mampu tersenyum sekarang..dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang..
thank You Allah..thank you pada Iman Athaillah..dan thank you pada nenda juga =)

2 comments:

zura said...

Ukhtifillah

Beri sepenuh diri pada dia sang lelaki suci,
Yang dengan sepenuh hati membawamu ke hadapan Tuhanmu.
Tunggu sang lelaki itu menjemputmu,
Dalam rangkaian khitbah dan akad yang indah.
Atau kejar sang lelaki suci itu,
Kerana itu adalah hakmu, seperti dicontohkan ibunda Khadijah
Jangan ada ragu, jangan ada malu, semua terukir dalam kitab suci
Ukhtifillah
Bariskan harapanmu pada istikharah sepenuh hati yang ikhlas,
Relakan Allah pilihkan lelaki suci untukmu,
Mungkin sekarang atau nanti, bahkan mungkin tak ada sampai kau mati.
Mungkin itu bererti dirimu terlalu suci untuk semua lelaki di fana saat ini.
Mungkin lelaki suci itu menanti di istana kekalmu,
Yang kau bangun dengan segala kekhusyukan tangis doamu.

Ukhtifillah
Pilihan Allah tak selalu seindah inginmu, tapi itu pilihan-Nya
Tak ada yang lebih baik dari pilihan Allah
Mungkin kebaikan itu bukan pada lelaki yang terpilih itu,
Melainkan pada jalan yang kau pilih.
Seperti kisah wanita solehah di masa lalu
yang meminta keislaman sebagai mahar pernikahannya
Atau mungkin kebaikan itu terletak pada keikhlasanmu,
menerima keputusan Sang Kekasih Tertinggi.
Kekasih tempat kita memberi semua cinta dan menerima cinta
Dalam setiap denyut nadi kita

hALawATuL iMaN said...

insyaAllah..shukran jazilan ya ukhti :)