CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, July 14, 2012

nikmat atau bala~

Bismillahirrahmanirrahim...


alhamdulillah..sempat meneruskan sesi usrah bersama sahabat2 tersayang..dan mungkin sesi usrah kali ni agak dramatik juga la kot..luahan perasaan, nangis2 sama-sama, tegur membina mana yang kurang..
berkata soal hubungan antara lelaki ajnabi..alhamdulillah masing-masing sedang melangkah ke fasa yang seterusnya iaitu alam pertunangan, perkahwinan..
tak dinafikan, bile lihat sekeliling, situasi orang lain yang sefikrah ngn diri ni (i mean dh ade someone/dh tunang), biela rase bersyukur sangat2 kerana ALLAH menghadiahkan "JARAK" ni pada biela..
kerana dengan jarak ini lah hati lebih terjaga, iman lebih terpelihara...
kadang-kadang biela terfikir, kalau la si dia ada kat sini, belum tentu lagi kami boleh lawan nafsu ni utk berjumpa, keluar sama-sama ke apa..susah nak jaga hati..tambah lagi bila ada depan mata..
alhamdulillah...bersyukur atas nikmat besar yang Allah kurniakan ini..
terima kasih atas 'jarak' yang Allah berikan...
ckuplah pengalaman sebagai guru, kisah pahit manis kawan2 sebagai penanda aras supaya aku menjaga batasan diri ini..
kelak, kita ni akan ada anak-anak..dan anak-anak tu adalah cerminan diri kita...
anak yang baik akan bermula dari ibu dan ayah yang soleh..
tak mau la disebabkan dosa-dosa yang kita lakukan, Allah akan berikan kita BALA melalui keturunan kita nanti..nauzubillahiminzalik...


dan alhamdulillah..rasa hati ni lebih terdidik supaya lebih bersabar dan berfikir dlu baik buruk sebelum buat apa-apa tindakan..aku prasan juga kalo dlu, main sesuka hati je nak marah..kadang2 sampai menipu untuk selamatkan diri..
tapi sekarang bile rasa nak marah je, mesti muhasabah hati dulu.."buat ape la nak marah2..tak boleh ke bersabar sikit? ape la yg ko dapat bile marah2 ni biela...kan lebih elok kalo ckp baik2, berbincang dlu..kalo tak mampu juga, berdiam diri adalah penyelesaian yang terbaik!"
mungkin tu juga salah satu proses kematangan sebelum menuju alam berumahtangga ni kot..haha..yer2 je ko kan..


teringat kata-kata encik tunang..
"awak nak kawen lambat2 sgt buat ape? nak tunggu matang dulu? kalo nk tunggu matang, umur dh 40 pn belum tentu lagi kite akan matang...kematangan tu akan dtg dgn sendiri lah awak...masa, umur bkn penentu..."


yer..betul juga..bile dh tinggal beberapa bulan nak kawen ni..secara automatik fikir pasal rumah, anak, kereta..risiko2 kawen jarak jauh, psl family bakal mentua lah ape..kalo dlu aku xpenah pk lgsg pn pasal tu...
yup!! matang itu datang dgn sendiri...
dan yang penting, aku banyak berguru dengan pengalaman...

2 comments:

Norden Salam said...

alhamdulillah dah nak kahwin..
tahniah..
semoga berkekalan jodoh ke akhir hayat dan dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah...

Norden Salam said...

done emailed my contact number to your email