CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, June 27, 2012

jangan menghukum! nasihatilah dgn berhikmah~


Usah Dibenci Pelaku Maksiat... 

Diceritakan bahawa suatu ketika Nabi Isa a.s. sedang berjalan bersama seorang muridnya. Tiba-tiba seorang lelaki yang terkenal suka melakukan maksiat mengikut mereka dari belakang.

Murid Nabi Isa itu menoleh ke arah orang itu dengan penuh kebencian. Lalu dia berdoa didalam hati, "Ya Allah, janganlah Engkau himpunkan diriku bersama orang ini."

Nabi Isa tiba-tiba menoleh kepada muridnya dan berkata, "Doamu telah dikabulkan. Allah menerima taubat orang itu dan mengusir kamu.Pergilah engkau dari sisiku."

Kita sememangnya membenci perbuatan maksiat. Namun kebenciaan kita kepada maksiat tidak beerti kita membenci dan menghina orang yang melakukannya.

Seringkali sikap negatif sebegini membuatkan orang semakin jauh daripada agama. sebaliknya, kita harus membuka hati kita untuk mengasihi lalu memberi nasihat yang tulus kepadanya. Kelembutan selalunya lebih berkesan dalam mengubah orang lain daripada kekerasan atau penghinaan...

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
" Sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut."







Tuesday, June 26, 2012

welcome back!!

Bismillahirrahmanirrahim....

subhanallah...lamenye nak moderate semula blog ni..kena bace 502 entri satu persatu..haishhh~ sokmo fokus kat blog 1 lagi je..blog ni dh dianak tirikan...adeihhh~~


tergelak plak kadang2 tgk entri zaman2 pak kaduk..meroyan lah ape..ya Allah..malunye lah!!
mcm budak2 je rase...hak...n yerp, dri situ kita akan belajar...


alhamdulillah...done melangkah ke alam dewasa fasa pertama..
lepas ni akan proceed ke fasa kedua pula...

satu benda yang tak disangka-sangka...diri aku sendiri pun terkejut! rase mcm terhenti je darah sekejap bile dpt berita...apetah lagi org lain yg tibe2 dapat tahu..
senyum sendiri pun ade...betullah kate org "jangan terlalu benci sgt, takut lame2 nanti akan sayang..."
yup...si dia slh sorg hamba Allah yg aku tak suke dlu..annoying..menyusutkan fikiran..tetapi si dia jugalah yg akan menjadi imam dan pemimpin keluarga diri ini nti..katon betul!!
mcm crite drama, crite novel je kan...
honestly..die sangat baik..terlalu baik...
alhamdulillah..Allah menurunkan hujan kerana ingin memberikan diriku pelangi =)
syukur atas ujian yang Allah timpakan dahulu...
aku banyak belajar..terutamanya dalam meletakkan hati pada tempat yg sebetulnya...aku lebih menyayangi diri berbanding waktu sebelum ini...
moga Allah sentiasa mempermudahkan jalanku =)
ameen Ya Robb~~