CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, September 21, 2011

qadha' or jamak??

Bismillahirrahmanirrahim...


memandangkan ramai antara kita yang tak tahu ilmu ni, biela nk berkongsi sket satu ilmu ngn antum semua..tapi actually aku sorg je pn yg boleh baca blog ni...so, ni sebagai reminder tok aku lah kan...


jamak ke nak qadha'?


sebenarnya apabila kita mengalami satu masalah yang menyebabkan kita tidak dapat menunaikan solat fardhu pada ketika itu sehingga sudah habis waktu untuk menunaikan solat tersebut, kita tidak perlu qadha' solat tersebut, tetapi kita hanya perlu jamak solat itu dengan solat seterusnya dengan syarat tidak boleh mengqasarkan atau memendekkan solat tersebut...ko paham tak ni?? hakhak..


ok lah..meh sini den terangkan dgn detail lagi...


contohnya biela ni doktor pakar bedah..biela kena start bedah org pukul 1 petang..masa tu zohor lom masuk lagi kan?? bedah punye bedah, korek punye korek, kuarkan, masukkan pape yg patut yg pesakit tu, tibe2 tgk jam..alamak!!! dah pukul 5 petang!!!! benda tu xpelik dalam dunia doktor yer.. pembedahan yg smpai 24 jam pun ade..jadi bile berlaku hal ni, camno tuh??? dah terlepas zohor kan??? jadi caranya adalah kita hanya perlu menjamakkan solat zohor tadi dengan solat asar tapi xboleh qasar tau!! kita niat jamak je..tapi bilangan rakaat tetap 4..so zohor 4 rakaat, asar 4 rakaat...xperlu niat qadha' pn..haaa, Islam itu mudah kan???? =)


ok..perkara macam ni bukan berlaku bile doktor nk bedah pesakit je..contohnya macam yg berlaku hari ni..dala belum solat zohor..nak solat tadi jalan jem plak!! nak solat dalam bas, baju kotor..nak pusing bas patah balik, xboleh...nak terus jalan ke depan pn xboleh..dah tersekat dalam jem..pastu sampai2 je kat maktab terus azan asar..haaa, camno tuh??? jadiii....kite bolehlah jamakkan solat zohor tu tadi dengan solat asar...sebabnya, kita ada masalah yg xdapat dielakkan dan menggagalkan kita solat pada waktu yg ditetapkan...xsalah kan??? =) mudahnya Islam...


biela dapat ilmu ni pn bile baca novel Denyut Kasih Medik" by Dr Farhan Hadi..dalam buku tu die menceritakan pengalaman hidup die sebagai doktor, di samping banyak menyelitkan ilmu2 fekah..best!!! banyak ilmu yg biela dapat menerusi novel ni..


papepun, renung-renungkan dan selamat beramal!! =)

0 comments: