CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, January 25, 2011

..tersenyumlah...~

Bismillahirrahmanirrahim...


10.44 pm...
nenda...tgh menangis ni..saya letih..saya penat dgn rasa mcm ni..saya tak larat, saya dah tak kuat dah nak hadapi..ya Allah..damaikanlah hati hambaMu ini ya Allah..


10.55 pm...
sabarlah cucunda..berzikir banyak2..mmg perit dan pedih je rasa kan..tapi tiada penawar lain selain jiwa digenggamNya..nenda pn tak tahu macam mane keadaan nenda kalau berhadapan dgn situasi mcm tu..mesti rase mcm cucunda jugak..menangislah cucunda..lepaskan..semoga itu mententeramkanmu...


Imam Ibnu Athaillah, seorang tokoh tasawwuf Islam bertaraf dunia pernah mengatakan.."sesungguhnya cinta sejati itu menyembuhkan, tidak menyakitkan..manakala cinta yang menyakitkan itu sebenarnya adalah PENYAKIT yang harus kau buang.." beliau mengatakan la yukhriju asy syahwata illa khaufun muz'iju  aw syauqun muqlizun! Ertinya, tidak ada yang dapat mengusir syahwat atau kecintaan pada kesenangan duniawi selain rasa takut kepada Allah yang menggetarkan hati atau rasa rindu kepada Allah yang membuat hati merana..


cuba kita resapi baik-baik kata-kata ulama' besar dari Iskandaria tersebut..kecintaanmu pada manusia itu adalah syahwat. hampir semua orang jatuh cinta itu merasakan apa yang kau rasakan. Dan perasaan itu tidak boleh kau keluarkan, kau usir dari hatimu kecuali jika kau memiliki dua hal, yakni :

  • Pertama, rasa cinta kepada Allah yang sangat luar biasa yang menggetarkan hatimu, sehingga ketika yang ada di hatimu hanyalah ALLAH, cinta kpd yang lain akan dengan sendirinya menjadi kecil dan terusir..
  • Kedua, rasa rindu kpd ALLAH yg amat dasyat sampai hatimu rasa merana. jika kau merasa merana kerana rindu kpd ALLAH, kau tidak mungkin merana kerana rindu pada yg lain..jika kau sibuk memikirkan ALLAH, kau tidak akan sibuk memikirkan yang lain..
kerana hatimu miskin cinta dan rindu kepada Allah, jadinya kau dijajah rasa rindu dan cinta pada yang lain yang menyakitkan...
subhanallah....

ya Allah, penuhilah hatiku ini dengan rasa cinta kepadaMu dan RasulMu ya Allah..

dan pesanan kepada diri yang lemah ini..
sabarlah..mintalah kepada Allah..menangislah dalam sujudmu..letakkan harapan, keyakinan kepadaNya..ubat hati dengan zikrullah..lepaskanlah segala rasa hati itu kepada Allah..rendahkanlah dirimu serendah-rendahnya di hadapan Allah..percaya janji-janjiNya..semoga dirimu diberikan ketenangan hati, kedamaian jiwa, dilapangkan dada dan disembuhkan hati..sesungguhnya Allah itu merasa malu untuk menolak permintaan orang yang menadah tangan kepadaNya..insyaAllah..
tersenyumlah menerima ujian ini..kerana ujian ini adalah sebagai tanda sayang Allah kepada kita..
alhamdulillah..walaupn td mata dah agak sembab, tapi sudah mampu tersenyum sekarang..dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang..
thank You Allah..thank you pada Iman Athaillah..dan thank you pada nenda juga =)

..susah ke nak berubah?..

Bismillahirrahmanirrahim...


alhamdulillah..segala puji bagi Allah kerana masih diberikan nikmat sihat kepada diri ini untuk terus menulis, memberi peringatan kepada diri ini dan dan antum2 kat luar sane..


entri kali ini.."susah ke nak berubah?"..sebelum tu, kita muhasabah diri dlu bhw kita ni nak berubah kerana Allah ke atau kerana manusia..jika kerana Allah, alhamdulillah..syukur..tapi jika kerana manusia, nauzubillah..betulkan balik niat kita tu..biela berkata sebegini kerana banyak senario yg biela lihat, si Minah ni suka kat si Seman..si Seman ni plak macam ala2 ustaz sket..jadi si Senah ni, mule la wat perubahan diri ke arah ustazah jugak sbb nak si Seman ni minat kat die..slalu  plak dtg usrah kat surau..padahal motif sebenarnya nk skodeng2, nk pandang2 jeling2 kat si Seman ni..ishh2..astaghfirullah hal azim..org mcm ni diibaratkan seperti lalang..xkan istiqomah dan selalu berubah2.innamal a'malu binnniat..org yg sekeliling ni xnampak, tp Allah mengetahui ape yg terbuku dlm hati kite tu kan..kalo kite berubah disebabkan benda macam tu, mmg sia2 je ape yg kite buat slame ni..renung2kanlah...
ermm..di sini biela ingin memberikan tips2 untuk berubah drpd yg negatif ke arah positif..insyaAllah..


ok, checklist yg pertama, kita mestilah bernekad dan berazam untuk berubah..kita mesti berjanji sungguh2 pada diri ni untuk buat perubahan..semalam biela ada pengajian Kitab Riyadus Solihin di Surau Asy Syakirin maktab ni..ustaz tu ada menyentuh sedikit tentang soal bersumpah atas nama Allah..sumpah yg sebegini termasuklah sumpah untuk melaksanakan sesuatu atau meninggalkan sesuatu di mana kalo kita dah bersumpah tapi tak buat, kena bayar kifarat (eh, betul ke ejaan tu??) yakni berpuasa, bebaskan hamba atau sedekahkan pakaian kpd 10 fakir miskin..di sini kita dh lihat betapa pentingnya "sumpah" tu kan?? same la mcm soal nk berubah ni..kalo kite dh nekad tu, kita mesti buat sungguh2..no kompromi kpd diri sendiri..dan jgn nk jd baik+murah hati sgt bagi syaiton2 tu dok hasut kite supaya langgar azam kite tu yerp..LAWAN bukan LAYAN!~..




ok checklist yang kedua plak, kita sebaiknya berkawan dengan orang-orang yang soleh dan solehah kerana kwn2 sebegini yg akan membawa kita taqarrub ilAllah..
tambahan lagi budak2 yg baru nk meningkat remaja cam kite ni kn? mudah sgt nk terpengaruh ngn kwn2, dok berpoya2, joget2, gedik2, melagho berjam2 kat velodroom tu, kat shopping mall..haishhh..dah2!! pasni kite tinggal sume kwn2 yang camtu yerp..say hye hye, bai bai je..ckp kat dorg, "kite clash!..from now on, lu lu wa wa..ada ngerti??" takpun, cakap je kat dorg tu.."oit jom p surau..wa xnak masuk neraka derrrr..rumah kate pergi, kubor kate mari..badan wa xcukup brutal nak tahan panas api neraka sok...fuhhh..tobat wei tobatttt.."~(perghhh, giler otai tol ayat den ni~) apepun yg biela nak highlight di sni,kite kena pandai pilih kwn..org kate, kalo kite kawan ngn org keje kilang minyak wangi, kite pn akan turut wangi same kan2? hehe..


checklist yg ketiga, selalulah pergi majlis2 ilmu, ceramah2, usrah ke ape..biarpun bosan, pegi je..nti lame2 ok la tu..insyaAllah, moga2 dgn program2 yg sebegini, hati kita akan dilembutkan dan dibukakan untuk menerima hidayah Allah..ingat!!! hidayah itu sememangnya milik Allah, tetapi kita perlu mencarinya!~


seterusnya, bab berpakaian...kan lebih cantik, elok, manis jika kita menutup aurat..terutamanya bagi kaum wanita ni..pakaian dan tudung kita tu ibarat "topi keledar"..kalo kita pakai, rasa terjaga, selamat kan? kalo xpakai plak, rase takut2 je,rase xbrape nak selamat..bab2 topi keledar ni pn ade 3 jenis..
1. xpakai langsung..
2. pakai, tapi ala2 kadar je..
3. pakai dengan selamat..

ape kaitan topi keledar dgn aurat?? ok..jika kita pakai topi keledar elok2, same la jugak dgn kita tutup aurat dgn sebaiknya..kita akan rase lebih malu bile nak buat benda2 maksiat kan?..yg pertama, sah2 la takut org sekeliling mengata.."eiii, tgk senah tu..pakai tudung, muke cam baik, tapi dok bercengkerama, dok berkepit je ngn mamat bangla..hipokrit tol..bek ko tanggal je tudung tu kalo nk wat maksiat sgt.." see!! tu bru tohmahan manusia, belum MURKA Allah lagi..nauzubillah..(peringatan utk diri ni sendiri juga)..
kalo pakai topi keledar ala2 kadar plak, sama jugak mcm tutup aurat, tapi pakai baju ketat, seluar sendat..tudung pn main selempang2 je ke belakang smpai tak tutup bahagian yg patut ditutup tu..bile topi keledar yg kite pakai tu ala2 kadar je, kite pn mudahlah tergelincir kedalam kemaksiatan ni jugak..
dan kategori yg xpakai topi keledar langsung tu, boleh paham2 jela kan..bile dah xde perlindungan langsung, kite akan terang-terangan je wat dosa di khalayak ramai..masyaAllah...boleh plak makhluk sebegini slambe badak je ckp.."ahhhh! nak malu ape? wa mmg mcm ni derr..hidup wa bebas..ape barang pakai2 tudung, pakai baju besar2, longgar2 ni? xrock laaa..panas la beb pakai tudung..i rimas la pakai bju besar2 gedabak ni..euuuwww..low klasss..lagipun boypren i xsuke la i tutup2 macam ustazah ni..die kate tak hot, tak seksi..yukksss~"
(oooo..ko pk panas je yerrr?? igt badan ko tu dh ckup kebal ke nak tahan api neraka tu sok??low klass konon..haaa, mmg sesuai la tu ko dok kat neraka yg plg bwh, plg "low klass" kat akhirat nti..boypren xsuke?? amboi3..igt buayapren ko tu ke yg nak selamatkan ko dri api neraka tu sok?? aishhh..~)




ape2 pun, kita yg dh pakai topi keledar dgn baik ni, xboleh jugak nk melabel mereka2 yg xpakai topi keledar ni jahat, teruk..sepatutnye, kita ni kena bimbing, bawa, ajar mereka2 ni supaya pakai topi dgn selamat k! =)






Sesungguhnya Allah itu apabila DIA mengkehendaki untuk membinasakan seseorang, Dia mencabut rasa malu dari dalam dirinya. Apabila rasa malu sudah dicabut, kamu tidak akan menjumpainya melainkan  dalam keadaan benci (Allah dan manusia)..
Riwayat Ibnu Majah..


ok, checklist yg seterusnya adalah istiqomah!..bile dah nekad, dh cri kwn baik2, dah pakai topi keledar elok2, kite kenalah istiqomah dgn perubahan kite tu..jgn hangat2 tahi ayam je..yangyuk org kate..jap2 pakai tudung, jap2 bukak..dh mcm mempersendakan agama plak kan..bile nak berubah, buat betul2 yer..sometimes, kite kena berperang dgn diri sendiri ke arah kebaikan..
sebenarnye bnyk lagi cara untuk kite berubah..tp tu je yg sempat biela tulis mlm ni..nti insyaAllah jika ade kesempatan, biela tambah2 lagi yerp..


btw, biela ingin berkongsi satu ayat khusus untuk kaum wanita..


Siapalah kamu si tudung labuh yg merasa dirinya mulia? Walau bertudung labuh jgn kau anggap dirimu hebat,maksum atau mulia. Jgn kau riak dan ujub. Jgn kau fikir org lain tidak setaraf denganmu. Jgn kau rasa dirimu sudah mendapat tiket ke syurga. Lupakah? Bhw ibadat dan amalan yg kau kumpul tak bererti apa-apa jika niatmu bkn krn Allah... Niatmu utk menunjuk-nunjuk,maka kau akan malu tertunduk di depan Allah kelak. Sia-sia sahaja! 
DAN siapalah kau si perempuan pendedah aurat yg merasa dirimu akan selamat? Yg mahu bergantung harap pada syafaat Nabi. Yg merasa diri cukup baik walaupun aurat terdedah. Yg berangan-angan akan syurga tetapi enggan patuh. Jgn kau fikir Allah mahu memandang sifat baikmu jika arahan dan hakNya kau ketepikan,usah kau mimpi dan angkuh! 
Siapakah kau si tudung labuh dan si pendedah aurat? Jgn mudah-mudah kau fikir kau akan selamat selagi kau tidak menganggap dunia ini penjara buatmu...! 

pandai2 la kita muhasabah diri kita ni berada di tahap mane yer..ape2 pun, pandangan Allah itu lebih mulia drpd pandangan manusia..buatlah sesuatu tu Lillahitaala..ada manusia di dunia ni diuji Allah dgn kesusahan, dan ade juga manusia di dunia ini diuji Allah dgn kemewahan dan kesenangan..Allahualam...


nota kecik : baru je lepas berlakon jadi tunang kepada my kazen  sengalun thoiyibunnn disebabkan die ni ramai sgt peminat dan smpai satu tahap xtau cmne nak jwb ngn peminat2 die..last2 ckp kt dak tu, "Siti Nabilah ni tunang saya"..siap bg link profile biela lg dlm fesbuk..mesti hancus luluh, kecewa, retak, pecah, berderai, berkecai menghempas lantai, bersepai-sepai ati wanita tersebut..aishhh..xbek! g mintak maap nuh...tobat balik, tobat balikk!!

Monday, January 24, 2011

~..J.I.K.A..~

Bismillahirrahmanirrahim....


awak.............

jika awak cintakan saya kerana rupa..
saya bukan lahir dari rupa paras yang indah, cantik, menawan sehinggakan 
mampu menarik perhatian orang yang memandang...

jika awak menyintai saya kerana harta..
harta itu semuanya milik Allah..
saya cuma meminjam secebis daripada nikmat Allah di muka bumi ini...

jika awak cintakan saya kerana ilmu...
ilmu saya tidak sampai setitik air pun jika dibandingkan dengan ribuan lautan Allah di dunia ini..

saya tiada punya apa-apa..
saya kosong...

tetapi...

saya hanya punyai sekeping hati yang sentiasa mengingati,
 mengagungkan dan menyintai Allah..
dan sekeping hati itu akan saya jaga,
akan saya semai dengan benih-benih sayang, rindu dan cinta kepada Allah dan Rasulnya..
agar benih-benih itu hidup subur, berkembang, rendang 
dan berbuah dengan nikmat barakah dan hidayahnya..

dan...

 jika awak cintakan saya kerana ALLAH...
alhamdulillah....
saya bersyukur...
dan saya berdoa agar kita dapat sama-sama menjaga hati ini..
agar tidak layu, kering dan mati daripada rahmat dan inayah Allah...

dan saya juga berdoa..
semoga pohon hati yang kita bina kerana Allah ini..
akan mencambahkan mujahid-mujahid kecil..
yang putih, bersih, suci..
dan hati-hati mujahid kecil ini akan kita sama-sama didik, asuh dan ajar..
agar turut mencintai Allah....
insyaAllah..

semoga kita dipertemukan di dalam redhaNya 
dan semoga dipermudahkan segala urusan..
terima kasih kerana mencintai saya kerana Allah...=)


Sunday, January 23, 2011

~..alahai menantu omak..~ ^_~

Bismillahhirrahmanirrahim...

hurmm..xda banyak yg nak ckp, cume kali ni biela nak berkongsi satu artikel yang bertajuk "Lelaki Idaman Wanita" yang sempat di ambil dari Forum Halaqah Online tadi..

Lelaki tulin.
Tahu hakikat yang dia dijadikan sebagai lelaki dan dari itu bersifat sebagai lelaki dan tidak bertingkah laku hingga terkeluar dari kategori lelaki



Lelaki yang berharga.
Lelaki yang tidak cemburu buta kerana lelaki yang cemburu itu lemah dan cemburu itu melambangkan bahawa dirinya tidak berharga.

Lelaki yang teguh jiwa.
Tidak mudah mengalirkan air mata. Bila lelaki menangis, maka harga dirinya hilang kerana air mata adalah perhiasan hati wanita.

Lelaki yang sederhana.
Tidak meninggi diri dan tidak pula terlalu merendah diri.

Lelaki yang cantik.
Wanita menganggap kecantikan lelaki berada pada perangainya dan kebersihan hatinya.

Lelaki yang punya pendirian
Lelaki yang berpegang teguh pada kata-katanya dan menunaikan janji bila berjanji.

Lelaki yang kemas dan bersih. 
Menjaga kebersihan serta rapi. Pakaiannya kemas dan tidak nampak canggung.

Lelaki yang cerdik.
Cepat faham apa yang dikehendaki oleh wanita tanpa perlu disebutkan.

Lelaki yang cekap.
Segera memberikan kepada wanita apa yang dihajati tanpa perlu diminta terlebih dahulu.

Lelaki yang bijak.
Tidak suka bercerita tentang kelebihan atau ketampanan dirinya.

Lelaki yang tabah. 
Tidak mudah hilang akal bila menghadapi masalah dan tidak bingung atau kalut bila menghadapi suasana menekan, kesuntukan masa, atau cemas.

Lelaki yang berwawasan.
Tidak melakukan sesuatu tanpa merancang. Objketif dan cekal dalam mengejar cita-citanya. Masa digunakan untuk perkara yang produktif.

Lelaki yang baik.
Tidak suka hidup berfoya. Taat kepada suruhan agama. Tidak berjudi, berzina atau minum arak.

Lelaki yang sopan.
Tahu menghormati orang tua serta pandai mengambil hati.

Lelaki yang mengasihi. 
Walaupun mungkin dia tidak menyatakan kasihnya pada wanita itu. Suatu masa,wanita berharap lelaki ini akan meluahkan perasaan kasihnya itu.

Lelaki yang ceria.
Boleh berjenaka dan berkongsi cerita. Tidak selalu sugul dan berkerut-kerut dahinya.

selain ciri-ciri di atas, kita sebagai seorang wanita seharusnya memilih seorang rijal :
  • Yang mencintai Allah SWT dan mengamalkan amalan2 yang membawa sayang kepada Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW:
"Ya Tuhanku, aku mohon supaya aku cinta kepadaMu dan cinta kepada orang yang mencintaiMu, termasuk orang yang sayang kepada semua amalan (aktiviti) yang boleh membawa kepada sayangMu."(HR Tirmidzi:3341)
  • Beragama dan berakhlak.Sabda RAsulullah SAW:
"Apabila datang kepada kamu lelaki yang beragama dan berakhlak mulia maka kahwinilah dia, kalau tidak akan timbul fitnah dan kebinasaan."Para sahabat bertanya:"Bagaimana kalau dia sudah berkahwin?" baginda menjawab:"Kahwinilah juga dia." (Diulang sebanyak tiga kali).(HR Tirmidzi:1005)



tapi bile fikir2 balik..macam mane kalau yg datang tu adalah yang beriman tapi muka macam permukaan planet marikh...haa, camno tu?
tak pun datang yang beriman tapi pi minang pakai motor honda c70 atau vespa buruk tggu masa je nak terbarai satu persatu..ditambah lagi dgn side mirror yg diikat dengan tali rapia...bunyik motor lak macam nak roboh je...


sekadar Gambar Hiasan ~
pastu yg si emak tanye.."sape tu naaakkk" 
anak jawab "tu la orang yang nak pinang kita makkkkk" 
mak balas "takde ke orang lain nak oiiii...muka macam pecah rumah je..mcm jamban xbape nak siap pn ade..dala datang dengan motor buruk lak tu"
anak jawab "tapi dia beriman mak...tak pernah tinggal solat tahajjud...tinggi ilmunya mak...30 juzuk dalam dada.."
tapi bila mak kata "NANTI KO NAK MAKAN APA NAK OOOIIIIIIIII...BADAN DIA PUN SEKEPING...CAMNE DIA NAK BAGI KO MAKAN...DAH..DAH...CARIK YANG LAIN"

kalah si anak...kalaaaaah (^_^)

rupanya si ibu lupa.........REZEKI ITU KEPUNYAAN ALLAH...BUKAN MAKHLUK....

hahaha..klaka kan? jadi bagi yg si lelaki ni, tolonglah seimbangkan duniawi dan ukhrawi tu..janganlah dok zuhud sgt sampai tahap macam tu..nti payah plak nk dpt jodoh..satu lg, bile dh dapat jodoh, dapat anak plak, mulalah dok buang anak sana sni, tgglkan kat masjid, surau, dpn umah anak yatim sbb xmampu nak sara..aishhh..jgn buat yer..xbaik tok kesihatan..~

itu  kisah si lelaki vs perempuan lawa..
macam mane plak kalo kisah lelaki vs perempuan yg xbape nak lawa? yg si perempuan ni plak muke mcm planet marikh..haa..kalo kes mcm tu, camno plak?


si emak bertanya..
"sape tu naaakkk" 
anak jawab "tu la orang yang nak pinang kita makkkkk..ala, tp xmaula mak..dala naik moto kapcai, kurus kering, cam jerangkung..muke pn cm siput sedut je..eiiii..takde kelasss~" 
kate si emak.."Trime je la nak oooiii,, biar la naik moto kapcai, moto buruk  pun... dari langsung x da moto.. lagipun, dah itu sorang je yang nak kat ko...."

hahaha..kalo situasi cmni berlaku plak cmne? ape2 pun, pandai2 la antum kat luar sane buat pilihan eh..=)

Saturday, January 22, 2011

Ahlan Wassahlan Wa Marhaban Bikum~

alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..

setelah bertahun2, berabad lamenye membiarkan 
blog ni berkulat + bercendawan + tumbuh rumpai2 ijau 
seolah-olah bertapa berkurun2 dalam gua 
batu belah batu bertangkup or gua Ali Baba dan 40 orang penyamun,
 alhamdulillah..
at last..dapat juga blog ni kembali aktif..


actually blog ni dah ditubuhkan sejak tahun 2006 masihi lagi..
(yg tahun hijrahnye lupo plak aih ^_~)
tetapi..
disebabkan hal-hal duniawi yg xdpt dielakkan 
walaupun dh bermacam-macam cara dilakukan
(sebenarnya punyela pemalas nak taip2 ni..)
terpakse la blog ni dibekukan 
wal dihibernasikan buat sementara waktu..

insyaAllah..biela akan kembali menulis dan 
mengaktifkan blog ni xkirela sama ade 
nak kongsi ilmu, nak bebel2, nak ngarut2 gaya bebas 
or nak meroyan tak tentu pasal kat sni..hehe..


nota kecik : aip, bile encik elaun nk masuk ni? 
xde kenduri mane2 ke ujung minggu ni ek?
boleh makan free..haha :p